Mawazo, Volume 14, No. 1, (June 2020), pp. 60-76
DOI: https://doi.org/10.70060/mak-mawazo-2020-297

The Anglo-American Newspapers’
Reportage of the 1976 Entebbe
Hostage-taking and Israel Raid

Zaid Sekito*

What is dreadful is that during ‘peace’, these same media bombard the world
with holier-than-thou sermons about objectivity, truth and fairness, whereas
in war, they are the first to trample these principles underfoot (Daily Nation,
Kenya, 1 April 2003).

Abstract

Several high-profile hijackings occurred in the 1970s and were covered by the
media. One such hijacking was of the French Airbus A300 Flight 139 by the
Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP) on 27 June 1976. In this
article, I examined the causes of the nature of newspaper reportage of the
June/July 1976 hijacking and hostage-taking involving an African state under
President Idi Amin whose actions in the affair drew international attention
to Uganda. Drawing on archival data, the paper article analyses the four
newspapers’ portrayal of the Entebbe hostage-taking from 28 June to 3 July
1976 and the subsequent Israel Raid on 4 July 1976. The newspapers’ focused
on are, the New York Times, The Guardian, The Times (London) and the Christian
Science Monitor. In this article, 1 argue that the four newspapers’ reportage
ranging from hostage-taking to the rescue depended on the political and social
contexts under which they operated at the time, namely, the Cold War politics
of the time. The newspapers focused covered more about on the rescue and
its aftermath than the events leading to the hijacking and hostage-taking which
obscured a clear understanding of the deeper causes of the Palestinian-Israeli
conflict that used Idi Amin and Uganda as a pawn.

Keywords: Hijacking, Hostage-taking, Media, Raid, Terrorism

" Zaid Sekito is 2 Gerda-Henlkel Foundation PhD Fellow at Makerere University. He holds a Bachelor of Arts degree
in Education and Master of Arts in History both from Makerere University. He is currently teaches at Makerere
University in the Department of History, Archacology and Heritage Studies on a part-time basis as an Assistant
Lecturer. He teaches contemporary history, with emphasis on conflict, violence, and terrorism that are in keeping
with his research areas of interest. The central thesis of his research is that between 1976 and 2015, Uganda found
itself entangled in an arena of international terrorism in which international terrorist actors exploited the plight of
vulnerable groups, such as Muslims, and marginalised ethnic communities including the Bakonjo and the Acholi. He is
also interested in how media has been involved in shaping historical discourses on the study of terrorism.

60

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons
Attribution-NonCommercial-ShareAlike

4.0 International License



The Anglo-American Newspapers Reportage of the 1976 Entebbe Hostage-taking and Israel Raid 61

Introduction

Throughout the  1970s,
coverage of air-hijackings occupied a

media

prominent position in mass media on
the public agenda of many countries.
Although newspapers often consider
themselves dispassionate recorders of
terrorist events, conveying objective
and
incidents, their roles in such events

factual information about
are seen quite differently by scholars,
authorities, media critics, and the
general public. This article examines
the  Anglo-American  newspaper
portrayals of the 1976 Entebbe
raid, with through the nature of the
media attention the media placed
on the event they being associated
with adverse effects including but
not limited to increased racial and
religious prejudices against Arabs and
Muslims in general (Ahmed 2012;
Bushman et al. 2009; Ogan, Willnat,
Pennington & Bashir 2013; Ahmed
2012; Bushman et al. 2009) in the use
of the label “terrorism”.

This form of Western media
reporting  has  prompted
writers to argue that violent events

some

involving Muslims and or “Arabs” are
more likely to be labelled terrorists
than their Western non-Muslim
counterparts if when their
behaviours activities are not different
(Paul 2015). Beyond these negative
portrayals of the Western media bias
against “Arabs” and Muslims, some
writers have argued that the reportages
involving  Muslims,
in general, are themselves biased.

cven

about events

They receive considerable attention

in the western media and the label
“terrorism/terrorist” is more readily
applied to events involving Muslims
and “Arabs”. Whatever endures as
part of the living memory has to be
continuously interrogated to glean
new meaning, causes and conclusion.
Thus, the focus of this article is
to stretch back and investigate the
possible motives and nature of the
Western newspapers’ reportage that
occurred four decades ago on an event
that involved “Arabs” (Palestinians),
Muslims (Palestinians/Idi Amin), and
non-Western non-Muslims.

The Rise of Idi Amin and
the Advent of the 1976
Incident

In 1971, Idi Amin staged a coup
d’état and overthrew President Apollo
Milton Obote’s
took over as President of Uganda,

government and
an act which attracted international
attention. The coup might have
been masterminded by the capitalist
Western powers, such as Britain,
Israel, and the US under the simplistic
llusion that Amin was going to
be a stooge to them. The reaction
of the White Hall and the British
media, for example, seem to suggest
illustrated that perhaps Britain had a
hand in the coup as Amin’s takeover
of power prominently featured in
leading headlines in British papers,
such as The Guardian, The Times, Daily
Telegraph, and  Financial Times. For
example, in the week after the coup,

Amin was voted “man of the week”
by The Financial Times.

Vol. 14, No. 1, June 2020




62 Mawazo Vol. 14, No. 1, June 2020

The editorial of the Daily Telegraph
also stated: that “One good reason
that might be advanced for holding
commonwealth conferences more
often was the number of undesirable
rulers overthrown as a result of their
temporary absence as has happened
to Dr Obote of Uganda, would
thereby be increased” (The Daily
Telegraph 26 January 1971). Three days
later, the same paper noted that, with
Obote gone, Britain would be at an
advantage of pursuing “the course
of her strategic interests lightened on
one Millstone” (The Daily Telegraph 29
January 1971).

The Daily Telegraph gave a clearer
impression of the British about Amin.
In one of its issues, it was put thus:
“Amin provides a welcome contrast
to those African leaders... who bring
African rule to discredit in their own
countries... Dr Obote, who violated
Uganda’s independence constitution,
and was justifiably ousted by Gen.
Amin was in that category... Gen.
Amin has been quick to express this
in his country’s policy” (Daily Telegraph
12 July 1971). The British Prime
Minister Edward Heath, who hosted
Amin in July 1971 could not hide his
sentiments when he coined what he
termed as his “own ironic memories
about the January coup, which came
immediately after he had been sharply
criticised by Obote in Singapore”
(Uganda Argus 14 July 1971).

Israel supported Amin hoping
that he would perpetually pursue his
cosmetic anti-Arab policy (Kokole
1989:20). Between 1969 and 1971,

Vol. 14, No. 1, June 2020

the Arab-Israel rivalry had reached
its peak. While on the one hand,
Obote was trying to construct his
anti-Zionist stance by supporting
Egypt, Amin, on the other hand, was
conniving with Israel in supporting
the Anya-Nya rebels against the
Arabo-Muslim government in Sudan.
Ironically, Amin was neither a staunch
practicing Muslim nor a Muslim
fanatic. It appears, therefore, that his
tilt towards promoting Israel interests
against Arabo-Muslim government
of Sudan was a consequence of his
entanglement in a quest for political,
and personal survival. In doing this,
Amin was not only jeopardizing the
Uganda-Arab relationship but was
also undoing Obote’s policy of non-
interference in the internal affairs of
a neighbouring state.

President Obote’s regime was,
therefore, viewed as socialist, anti-
Zionist and anti-British especially
concerning its former colonial
master’s policy in South Africa. Thus,
the rise of Idi Amin to the Ugandan
Presidency had much to do with
the dynamics of Cold War politics.
However, the capitalist powers which
had originally welcomed President
Amin’s coup with enthusiasm lost the
fervour. The loss of fervour began
with Amin’s adoption of a pro-Arab
policy and turning against the west
starting in 1972. This was followed
by the expulsion of foreigners many
of whom ended up in Britain and
USA, and impulsively allowing a
hijacked plane to land at Entebbe
airport on 28 June 1976. The former




The Anglo-American Newspapers Reportage of the 1976 Entebbe Hostage-taking and Israel Raid 63

act fundamentally contradicted a key
aspect of the country’s foreign policy
with Britain and the USA: countries
that are committed to the sacredness
of the Jewish State of Israel. The
question, however, is: Did Idi Amin’s
foreign policy shift in a way to
influence the nature of the reportage
in USA and Britain in 1976 or the
reportage was dependent upon the
social contexts under which the four
newspapers operated?

The 1976 hostage-taking at
Entebbe led the capitalist powers
to lose
unreservedly support for Amin due
to what was perceived as Uganda’s

the fervour passion to

involvement in the hostage-taking,
The event received worldwide press
attention; press reports, editorials,
a “00 Minutes” television show in
America, and Barbet Schroder’s film
Idi Amin Dada, all of which kept
people around the world aware of
events in Uganda. The hostage-taking
and raid at Entebbe revolved around
the hijacked Air France Airbus A300
on 27 June 1976, on its way from
Tel Aviv (Israel) to France, which
was diverted and forced to land
at Entebbe on 28 June 1976. The
hijackers were said to have been a
branch of the PLO and subsequently,
hostage-taking from 28 June to 4 July
1976, at Entebbe (Uganda), marking
it popularly known as the Entebbe-
Air France hostage crisis.

The illegal diversion and attempts
to divert from  their
scheduled routes by armed persons
using force or threat of force were

aircrafts

familiar occurrences in the world
throughout the 1970s and were often
described using different terms, such
as “air piracy”, or “skyjacking”,
hijacking” or “aircraft hijacking”
(Arey 1972; Clynel973; Hubbard
1971; Knebel 1971; Minor 1975;
Phillips 1973; Rich 1972; Turner
1969; Whelton 1972). However, the
hijacking that shocked the world,
and attracted media
involved the hijacking of the above
said airbus under Captain Michel
Bacos on a flight from Tel Aviv to
Paris on 27 June 1976, (Boers 2012).
This historical event of international

aerial

narratives

hostage-taking was the first of its
kind in the East African region and
Uganda in particular, and it formed
the benchmark of the historiography
of terrorism in Uganda.

The hijacking and hostage-taking
thrust Uganda into the world press;
with the aftermath of the daring
Israeli raid to rescue the hostages at
Entebbe airport, leading to the deaths
of a sizeable number of people
and the disappearance of Mrs Dora
Bloch, an Israeli-British citizen. The
hijacking
historically important in helping to
understand the roots of global terror

and hostage-taking are

and terrorism as well as international
perception and media framing of
issues involving Africans.

This article, therefore, endeavours
to make an account for the nature of
reportage as expressed in the four
newspapers on the 1976 Entebbe
incident in which Idi Amin seemed to
take centre stage. Because the impact

Vol. 14, No. 1, June 2020




64 Mawazo Vol. 14, No. 1, June 2020

of the newspapers’ coverage of Idi
Amin on public opinion is difficult to
assess (Gallup 1989), the article is not
about newspaper influence on public
opinion; it is about why and how the
newspapers reported on an event
that involved a man — Idi Amin —
the capitalist powers, such as Britain,
France, USA and Israel were jittered
with. The selected newspapers under
analysis are; the New York Times (New
York), the Guardian (Britain), The
Times, London and the Christian Science
Monitor (USA). These newspapers
were surveyed in terms of their
coverage for twenty days; covering
seven days during which the hostages
were held at Entebbe and thirteen after
the Israeli raid. The central question
that the article seeks to answer is:
What motivated these newspapers’
coverages of this hostage-taking
and raid at Entebbe? Was their
information filtered according to the
preferences of the political spaces to
which they belonged or the audience
they served?

Brief Literature

Studies on news media have produced
evidence that news content is not
an objective entity, independent of
political,
socio-psychological influences (see,
Shoemaker and Reese 1996; Graber
1997; Herman and Chomsky 1988;
Gans 1979). Gerbner (1964) for
example, pointed out there is ‘no
fundamentally

social, ideological  or

non-ideological,

apolitical, non-partisan news

gathering and reporting system’.

Vol. 14, No. 1, June 2020

Several researchers have identified
that the
selection and production of news.
For example, Edelman (1993:232)
asserts the news frame is ‘driven by
ideology and prejudice rather than by
rigorous analysis or the aspiration to

many factors influence

solve social problems. Akhavan-Majid
and Ramaprasad (2000) found that
the dominant ideology of a nation
was a major source of the frame in
their analysis of US press coverage of
the Fourth UN Conference and the
NGO Forum in Beijing. Reta (2000)
reached the same conclusion in his
analysis of the 1994 South Africa
elections in US media. Ideology here
concerns a person’s, an organization’s
or a nation’s value or belief system.
Since foreign policies usually guide the
direction of news items texts (Chang
1989; Dickson et al. 1995; Kim 2000;
Chang 1989) then, the question is:
Was this the case with newspaper
reportage of the 1976 incident?

(1996)

influences  of

and Reese
the
media content ranging from the

Shoemaker
summarise

general and indirect to the direct
and specific: ideological and other

macro-system factors, media
organisational constraints, and the
micro-characteristics of  individual

media workers. According to the
above two writers, a combination of
these influences make a significant
contribution to the final product
of news and eventually defines
the landscape of media content.
Scheufele (1999) proposed that at

least five factors that potentially




The Anglo-American Newspapers Reportage of the 1976 Entebbe Hostage-taking and Israel Raid 65

influence how journalists frame a
given issue: (i) social norms and
values; (ii) organisational pressures
and constraints; (iii), the pressure
of interest groups, (iv) journalistic
routines; and (v) ideological or
political orientations of journalists.

Yang (2003) pointed out that
national interest is a potential variable
that influences the framing process,
especially in the international news-
framing process. According to his
earlier study, national interest, as the
primary source of foreign policies,
play a central role in influencing
news coverage (Lee and Yang
1995). Brands (1999:239) noted that
national interest is a ‘conception
of an overriding common good
transcending the specific interests of
parties, factions, and other entities
smaller than the nation as a whole’.
Nye (1999:25) on the other hand
observes that ‘national interests are
the fundamental building blocks in
any discussion of foreign policy” He
goes on to define national interest
in a democracy as ‘a set of shared
priorities regarding relationships with
the rest of the world’.

Henry (1981) noted that ultimately
journalism is patriotism and reporters
all become nationalists in the time
of crisis. Therefore, in the process
of producing international news,
select, and
the
events by identifying with their own

journalists prioritise

structure narrative flow of
countries. They frame news accounts
based on their own country’s ultimate

interest. For example, research on

indexing focus of international
events suggests that the positions
of key governmental leaders tend to
influence, or “index,” the perspective
employed by most media when they
report the news (Althaus et al. 1996;
Bennett 1990, 1994; Mermin 19906).
Thus, their News coverage sometimes
involves reliance on governmental
sources, which makes “the indexing
effects most (Mermin
1996:191).
The
and arguments point to the nexus
between, ideology,
national interest on the one hand and

powerful”

preceding

explanation
organisational,

foreign policy considerations on the
other in international affairs’ news
coverage and reporting, It is pertinent
stated
factors motivated the four papers to
frame the news emanating from the
Entebbe event the way they did.

to examine which of the

The Choice of the Four
Newspapers and the
Guiding Theoretical
Framework

For an analysis of the 1976 hostage-
taking and raid at Entebbe, four
newspapers, (The Christian — Science
Monitor (USA), The Times of London,
The New York Times and The Guardian,
UK) newspapers were chosen. The
four newspapers were chosen because
of their prominence and influence,
especially regarding their coverage
of international political news (Kim
2000). For example, the New York
Times, which is generally considered
to be the ‘paper of record’, was

Vol. 14, No. 1, June 2020




66 Mawazo Vol. 14, No. 1, June 2020

chosen because it provides extensive
coverage of international news and
influences the content of other mass
media (Gitlin 1980).

In 1989 it was also described in
the following terms: “for better or for
worse because of its reputation as a
quality newspapet, there is a common
feeling in the US that if something is
printed in the New York Times, then
it is credible” (Goulden 1989:15). Its
circulation peaked at over 1.1 million
(Kurtz 1993). The Times (London)
described the New York Times in 1977
as the finest newspaper in the world
and the second largest after the Wa//
Street Journal with a daily circulation
of 854,000 copies in the United
States. (The Times 1977:73). It was also
described as “the platinum bar by
which editors across the US judge and
measure their newspapers” (ibid:172).

The Times of London, has also been
described as “a newspaper of record
that is read by influential opinion-
nobility,
the ruling class and of business and
financial circles (Merrill and Fisher
1980:320). The Times of London, was
further called the standard-bearer that
“embodied the highest standards of
newspaper journalism and earned the
respect of opinion makers, financiers
and statesmen in Britain and around

the world” (Welke 1982:925).

On its analysis of issues, the
Christian Science Monitor was described

makers of government,

as “more interested in presenting in-
depth, a selection of the significant
which shapes its
lives, than providing a daily surface-

news readers’

Vol. 14, No. 1, June 2020

depth record of the events. It is
both professionally excellent and a
respected moral force.”” (Merrill and
Fisher 1980:10). In 1982, its credibility
was described as “not merely a
newspaper but also an institution
and a moral force in its own right
with the 3 wisest readership”
(Kurian 1982:959). The Guardian was
characterised as, “the spokesman of
progressive liberal thinking and social
reforms” Welke (1982:926) and an
“analytical, careful, serious, honest
and truthful newspaper” (Merrill and
Fisher 1980:184).

The presumed quality and
reputation of the four newspapers
provide ground for the analysis of
their coverage of the June/July 1976
Entebbe hostage-taking and raid,
historically significant revelation of
the terror, terrorism and struggle
against terrorism on the international
and These
newspapers had a wider readership
and above all had sufficient coverage
to merit content analysis. All four
newspapers
top national newspapers in their
respective countries.

national scenes.

are also among the

Theoretically, this article is
the Social Identity
Theory and Galtung-Ruge Theory
of International news. According to

anchored in

this theory, people have social, group-
based identities as well as personal,
individual identities, national and
are motivated to see their groups in
a positive light (Considine 2015).
Consequently, people tend to judge

members of their groups more




The Anglo-American Newspapers Reportage of the 1976 Entebbe Hostage-taking and Israel Raid 67

positively than members of other
groups. For example, one experiment
that  White jurors
judged Black defendants as guiltier,
more violent and more aggressive
than White defendants, (Sommers
& Ellsworth 2000). Another study
found that participants ascribed
more negative motives to politicians’
behaviours when those politicians
did not agree with the participants’
political views (Reeder, Pryor, Wohl,
& Griswell 2005). Similarly, both
Palestinian and Jewish Israelis are
less likely to judge their in-group’s
behaviour as terrorism, and more

found mock

likely to judge the others’ behaviours
as such, (Shamir and Shikaki 2002).

According to Galtung and Ruge,
‘if an event has direct or indirect
consequences to the audience, if
it impacts audiences’ lives or is at
least relevant to their experiences,
it is more likely to become news’.
This wusually means that a story
needs certain  geographical or
political proximity (Schulz 1976) or
temporal proximity (Herbert 2000)
and cultural proximity (‘the event-
scanner will pay particular attention
to the familiar, to the culturally
similar, and the culturally distant will
be passed by more easily’ (Galtung
and Ruge 1965:67), geographical or
political proximity (Schulz 1976) or
temporal proximity (Herbert 2000).
Thus, Galtung and Ruge’s idea of
political, geographical or cultural
similarities are, thus, reinforced by
the ideas of writers, such as Shamit,
Rosengren and Shikaki. The use of

the terrorism label is primarily based
on social identity concerns, and a
more negative judgment will always
be passed on to the opposite group.
According to this theory, therefore, it
looks like reportage is based on group
identity. This re-affirms the idea of
critical terrorism theorists that claims
that terrorism is a social construct.

Methodology

To examine how the four newspapers
covered the 1976 hostage-taking and
raid on Entebbe, I analyse whether or
not a newspaper published the story
daily, on the front page. A newspaper’s
front page
resource used to publish stories that
the newspaper believes most interest
its readers. Stories on the front page
are more likely to be read than those
buried in the paper’s website or back
pages. Also, their presence on the
front page provides a clue to the reader
that the newspaper believes the story
to be very important. I purposively
chose four newspapers from a list of
over 100 major newspapers in the US
and Britain, a listing of newspapers
comparable to those chosen as
representative  of the Entebbe
hostage-taking and raid reportage.
Given the emphasis of these major

represents a scarce

newspapers on international news,
they make for a more challenging
control group than having to go to all
newspapers randomly chosen.

To examine the motives behind the
nature of reportage by the newspapers
of the hostage-taking and raid at
Entebbe, I analysed the way stories

Vol. 14, No. 1, June 2020




68 Mawazo Vol. 14, No. 1, June 2020

were framed. This took the forms of
aggregate, daily, and content analysis,
each of which required a different
analytical method. In the aggregate
analysis, I counted how many times
the Entebbe related story appeared in
each of the four newspapers’ pages
during the entire period chosen for
this study.

In the daily analysis, for each day
of the paper studied, I did a daily
analysis, examine examining whether
or not a story about the Entebbe
hostage-taking and raid appeared
on the newspaper’s front page and
the framing of its headlines. As the
most important index for a news
story, the headline is the first place to
skim in newspaper reading, Pan and
Kosicki (1993:59) pointed out that
“a headline is the most salient cue to
activate certain semantically related
concepts in readers’ minds; it is thus
the most powerful framing device of
syntactical structure.” Finally, I did a
qualitative content analysis of 120 of
Entebbe-related stories published in
the four newspapers.

In conducting content analysis, 1
utilised Bennett’s referential symbols
and condensational symbolism to
identify how the newspapers appealed
to their audience’s feelings.

‘Referential symbols are economical,

concrete, and not prone to attract

baggage. They are
made in specific and precise terms.

emotional

Condensational symbols, on the
other hand, abstract
contexts that are often ambiguous or

appear in

have powerful emotional concerns
for the audience’” (Bennett 1980:256).

Vol. 14, No. 1, June 2020

For example, headlines, such as
“Seeking Solutions to
“Uganda events conflicting, sensitive
for the UN debate”, “UN Security
Council ducks Entebbe
Sovereignty supporters vs opponents
of hijacking cancel each other out.
Britain’s Move Uganda’s Plight”,
“Woes Pile Up on Uganda’s Amin,”,
“Israelis jubilant as Amin Laments”,
“The Cavalry Pounds in Pat on Cue”,
“Entebbe Raid: ‘Subject for Song and
Legend™, “Breaking with a Dictator”,
and “Uganda might have been part of
the Plan”.

All these headlines state the facts
in concrete language and therefore
employs symbols. On
the other hand, an example of
the

attack on

terrorism”

issues:

referential
condensational  symbols  in
reportage was, ‘Israel
Uganda was a right to self-defence,
unlawful but tolerable’ because of
the usage of ambiguous terms of
‘lawful’ and ‘intervention’, ‘tolerable’.
Tolerable’ also indicates the tendency
of the paper to appeal to the
audience’s feelings and understanding,
Other condensational symbols were
in headlines, such as “Amin is a Tyrant
but Without Admirers”, “Amin is

29

‘Finished with Terrorists’.

Analysis of the Four
Newspapers’ Coverage

of the Entebbe Hostage
Situation and raid

The four papers were sympathetic to
Israel and its actions and as such, they
ran articles and editorials that praised
its actions and response. For example,




The Anglo-American Newspapers Reportage of the 1976 Entebbe Hostage-taking and Israel Raid 69

the New York Times described the
raid as “a daring night-time raid on
Entebbe airport in which the hostages
were freed and terrorists killed in the
skirmish” (Terence Smith, New York
Times 4 July 1976:1 & 10). The paper
added that the decision to undertake
a raid was taken when it became clear
that the hijackers would not relent in
their demands.

On 5 July 1976, the paper described
the raid as the “audacious airborne
rescue”’. The editorial went on to assert
that the Israelis top officials had made
the plan to raid Entebbe to rescue
the hostages from the beginning of
the hostage-taking (New York Times
5 July 1976:2). The Christian Science
Monitor (USA) described the raid as a
“bold, meticulously organized and an
exceptional feat of daring” but with
ramifications that eventually led to
were to raise a lot of questions. It also
considered the Israel raid on Entebbe
to have “soared Israeli’s morale” in
many respects while it dispelled any
hopes of Arab victory against the
Jewish state.

On 7 July 1976, an editorial by
David Anable, did not only describe
the raid as “the daring Israeli rescue
mission and an actual blow to
international terrorists”, but he also
demarcated defined Uganda as one
of the ‘sanctuaries of terrorism™
(Christian ~ Science  Monitor, 7  July
1976:4). On 6 July 1976, the New
York lTimes Editor, Terence Smith,
in another editorial, described the
success of the raid as a “substance
of the long hours of confusing and

often contradictory negotiations with
the hijackers, mounting tension over
the willingness of the hijackers to
extend their initial deadline and the
central role of General Idi Amin”
(New York Times).

On 9 July 1976, the same editor
continued to reveal how the raid was
planned. The description of the raid,
he wrote went as follows, “Israclis
staged raid rehearsal before Uganda
hijack rescue” (ibid.:41) and on 12 July,
he reported Amin telling Israel of his
disillusionment with pro-Palestinian
terrorism. Israel, however, through
their Prime Minister, Yitzhak Rabin,
denounced him, saying, “for years
he (Amin) had given refuge, training,
assistance and support of all kinds to
the Palestinian terror organisations
that worked against Israel” (New York
Times 12 July 1976:39).

Such reportage suggests that the
four Anglo-American newspapers
were in support of Israel’s actions.
The reason for this could have been
that given Britain and USA’s role in the
creation and consolidation of Israel,
and the Jewish populations in both
states, on the social context demanded
that they had to report the way they
did. It is as though they feared to look
unpatriotic in a time of crisis. For
example, the Christian Science Monitor
broke stoties about how Israel had
violated state sovereignty (Uganda),
and how the United Nations Security
Council (UNSC) was political in the

matter.

The paper ahead to
advocate for “some better formula

went

Vol. 14, No. 1, June 2020




70 Mawazo Vol. 14, No. 1, June 2020

for preventing hijackings and better
means of responding to hijacking
than sheer force” (Christian Science
Monitor 6 July 1976:32). On what it
called a scarcely overlooked side, the
paper described the raid as
an action involving the
violation of the sovereignty of

an independent state without

permission or notice, justified

on grounds of expediency,

or  criticized on  grounds

of impropriety (ibid.:39).
On 9 July 1976, the same paper
informed the international community
of the upcoming UNSC debate
over the Israeli raid. Envisioning
a challenge of preventing the
discussion from bogging down into a
verbal war of invective between critics
and proponents of the raid, Anable
identified two conflicting and deeply
emotional emotive issues that were to
come ahead of the UNSC meeting.
(Christian Science Monitor 9 July 196:4
& 28). The paper also envisioned
that Israelis would try to prove the
complicity of President Idi Amin, and
the Western countries would reject
any “unbalanced” resolution that
attacked Israel but failed to condemn
terrorism.

The two prophecies came to
pass when on 16 July 1976, true to
the papet’s postulations, it followed
up UNSC failure to resolve the two
issues when one of its editors Anable
aptly put it as follows:

By failing to condemn -either

terrorist hijacking or the Israeli

rescue raid, the UN Security
Council has managed to duck

Vol. 14, No. 1, June 2020

taking any decisions at all on two

important legal and moral issues

of the day: international terrorism

and national sovereignty. (Christian

Science  Monitor 16 July 1976).
The answer to the failure of the
UNSC to resolve the issues can be
found in Piero Vinci’s submission to
the Security Council 1943 Meeting.
He argued that “there seemed to have
been little ground for agreement on
the issues international terrorism and
national sovereignty, also because the
UNSC was essentially a political body
and not an appropriate forum for
settling such delicate issues.” (UNSC
1943 Meeting, 14 July 1976).

Thus, The Christian Science Monitor
was to some extent journalistically
value-embedded on what took place
at Entebbe during hostage-taking
and after the raid. However, while
its stories would have stimulated
journalistic values of scepticism and
inquiry, they were instead overridden
by values of patriotism and unity
with Israelis. The New York Tinses, The
Times, and The Guardian blacked out
such stories entirely.

In their the three
newspapers went on to praise the
Israelis’ raid. For example, on 5 July
1976, The Guardian (UK), in one of
its editorials, argued that although the
action was “a moral and diplomatic
nullity”, it was a “tactically brilliant
overnight raid” and above all a
“practical triumph” (MacManus &
Eric, 5 July 1976:2). Ina congratulatory
manner, it added that “for 36 minutes
on a hot airfield in the Middle of
Africa, they saw a tin pot dictator and

defence,




The Anglo-American Newspapers Reportage of the 1976 Entebbe Hostage-taking and Israel Raid 71

a terrorist gang brutally humiliated

. and condemnation (from OAU)
seems somehow irrelevant ... they got
what they asked for” (The Guardian 5
July 1976:10).

While
designated a terrorist, the paper
labelled him so. On 5 July 1976, The
Times published Israeli Prime Minister
Yitzhak Rabin’s message to the Israeli
Parliament (Knesset). In his address
to the parliament, he described the
Entebbe Operation as “a remarkable
manifestation of Jewish fraternity
and valour” (The Times 5 July 1976:4).
The glorification of the successes of

Amin had never been

Israel, a proxy state whose creation
and sustenance was a substance of
Anglo-American efforts might have
been aimed at appeasing the Anglo-
American Jewish community some
of whom were already jittered jittery
about with Amin.

On 4 July 1976, the UN Secretary-
General Mr Kurt Waldheim described
Israeli’s raid as “flagrant aggression
against the sovereignty of a member
state of UN”. However, none of the
four Anglo-American newspapers
heeded to his voice. Instead, on 6
July 1976, The Times, for example,
responded in defence of Israeli’s
action by stating that Israel had the
right to defend her citizens against
terrorists. The paper went on to argue
that since Uganda seemed to have
been defending the terrorists rather
than their state image, it was, therefore
seen and treated as a terrorist. (The
Times 6 July 1976:13). This reportage
in defence of Israeli actions shows

how the paper blacked out the role
of Amin in the negotiations leading
to the release of over 100 passengers
who were on the plane. They
also forgot that it was the French
Ambassador who requested Amin to
grant the plane permission to land as
French Representative to the UNSC
Meeting put it:
The French authorities, when
informed of this hijacking,
alerted some of their embassies,
including that in Kampala, asking
them to take steps for the plane
to be permitted to land since it
was soon going to run out of
fuel... We (French authorities),
therefore, asked the plane to be
allowed to land when it seemed
that it would be able to fly for
only another 15 minutes (UNSC
Proceedings of the 1939*
Meeting, 9 July 1976 par.182).
The aforementioned fact was ignored
and what was emphasised was Amin’s
hand in the affair but appearing to
forget that he acted on the French
government request. For example, The
Timesin one of its editorials stated that
“Entebbe was the first instance of the
government of a ‘country of refuge’
participating in the terrorism that
followed the hijacking. The Ugandan
government authorities, for example,
are said to have provided guards
for the hostages while the hijackers
were asleep and perhaps even in its
preparatory stages” (The Times, 13
July, 1976). For either ideological,
social or institutional reasons, the four
papers ignored a discussion on why
a country the French Ambassador
diplomatically requested for landing

Vol. 14, No. 1, June 2020




72 Mawazo Vol. 14, No. 1, June 2020

permission in a time of crisis turned
against the hostages.

The papers also tended to gravitate
towards the visually dramatic stories,
not the one behind-the-scenes ones.
For example, The Guardian described
the scenes of rejoicing on the streets
of Tel Aviv as unparalleled in Israel
since the Six-Day War of 1967. The
Times also gave a wide coverage on
the operation and described the
dancing and jubilation that went on in
the streets of Israel in celebration of
the success of the Entebbe raid (The
Times 5 July 1976:1).

By  focusing on  military
achievements, showing heroic images
of the troops and downplaying the
casualties and the humanitarian crisis,
little or no incentive for analysis or
in-depth coverage was done. Thus,
the era of investigative journalism
was beginning to come to the end,
especially when it related to parts of
the world thought to be distant. This
view was later emphasised by Tim
Allen (1999) when he said, “rapid-fire,
bullet-point summaries of events,
combined with images that are heart-
rending but sanitized,
but manipulated have become the
dominant model of reportage.” This
form of reportage left little scope
for a more detailed examination of

‘real-time’

the event, its history and its possible
causes.

The fact that these newspapers
portrayed the raid as remarkable,
heroic stunning, daring, audacious,
tactical brilliance and embarrassment
to Amin; this type of reportage

Vol. 14, No. 1, June 2020

reflected  two ideological
inclination to capitalism in favour of

things;

a proxy state and communication of
what Anglo-American masses wanted
to read. Quick profiling of the four
newspapers that
American newspapers sympathetic
to the Jewish cause and could
not afford to be objective on any
Jewish issue, as a matter of national
policy. For example, The Guardian
may have deemed it impractical to
be objective on the Jewish matter:
Chatles Prestwich Scott, one of the
most revered editors of The Guardian,
was an ardent Zionist and helped in
the realization of the 1947 Balfour
Declaration. (Robert Philpot 2019).

reveal

Anglo-

Conclusion

Historically, it might be very difficult to
provide a clear - cut objective behind
the nature of the four newspapers’
reportage of the 1976 hostage-taking
and raid at Entebbe. However, given
the bilateral relations between Israel
and the two countries (USA and
Britain) and Israel, it is difficult to
ignore the Cold War ideological factor
entirely. Both Britain and USA were
pro-Israel because the creation of
the Jewish state of Israel dating as far
back as 1917 was a matter of British
foreign policy in action intended to
win the American Jewish community
to the allied side during World War
I. The promise and fulfilment of the
creation of the state in 1948 was,
therefore, a strategic gain for Britain.
To the Americans, they believed in
the creation of the state of Israel
but were more concerned with the




The Anglo-American Newspapers Reportage of the 1976 Entebbe Hostage-taking and Israel Raid 73

sustenance of the Judeo-Christian
tradition as the hallmark of the
American civilizational experiment
and experience. While the Judeo-
Christian idea was not American, its
operationalization was.

During the Cold War politics,
therefore, the US elevated the idea
to the level of a political imperative.
Thus, any actor that was seen or
even imagined to undermine the
sacredness of the Jewish state of
Israel was assumed to be directly
undermining the foundations of the
US. Such an actor was to the US, a
terrorist. By supporting Palestine
against Israel, Amin was projected
through these lenses. This casts the
Cold War factor in the 1976 Entebbe
incident(s) reportages. As cited above
in the literature, the ideological
or political orientations of both
journalists and states, and the national
interests of their countries is a key
factor in the way newspapers report
on international crises.

It could not also be possible for the
four newspapers to provide unbiased
reportage given the audiences they
were serving. In both the US and
Britain, a sizeable number of people
still had memories of the expulsion
of foreigners by Idi Amin from
Uganda. US and Britain were also still
unhappy with Idi Amin’s defection to
the Arab side, a communist wing and
considered closer to socialism than to
capitalism. It was, therefore, logical
for the newspapers to focus on the
Israeli military achievements and not
on the casualties of the raid especially

on the Ugandan side. Publishing only
the sanitized version of the hostage-
taking and raid on Entebbe, showing
only the heroic images of the Israeli
troops and the jubilations in Tel Aviv
was expected. This was because, given
that the Uganda government had
censored the press, it was uncommon
for a foreign journalist to be on the
ground in Uganda. They were either
fed by their home governments or the
Uganda media.

The reportage was, therefore,
intended to appease the social groups
(home audiences) they identified with.
This obscured the detailed analysis of
the event, its history and the possible
causes of the Palestinian-Israeli
conflictin which Idi Aminand Uganda
were used as a pawn. Consequently,
as a result of their reportage, Uganda
came to be seen as a terrorist state
or an accomplice of terrorism.
Awareness of such biases in reportage
should encourage a certain amount
of caution when reading newspapers
and describing their reporters one or
the other as objective or subjective
reporters. The roots of anti-terrorism
the
region can historically be seen to
have first manifested rooted in this
event. This study provides a first
step in establishing the newspapers
as a critical link between war and
international politics.

and or counterterrorism in

Vol. 14, No. 1, June 2020




74 Mawazo Vol. 14, No. 1, June 2020

References

African Research Bulletin (1976). Vol.13(7):4102-
4103.

Akhavan-Majid, R. and ]. Ramaprasad
(2000)."Framing Beijing: Dominant Ideological
Influences on the American Press Coverage of
the Fourth UN Conference on Women and the
NGO Forum’. Gagette, 62(1): 45-59.

Allen, T., & Secaton, J. (eds) (1999). The Media of
Conflict: War Reporting and Representations of Ethnic
Violence. Z.ed Books.

Althaus, S. L., Edy, J., Entman, R. M. & Phalen,
P. (1996). Revising the Indexing Hypothesis:
Officials, Media and the Libya Crisis. Political
Commmunication, 13, 407-421.

Arey, J. A. (1973). The Sky Pirates. Ian Allan.
Avirgan, T., & Honey, M.
(1983). War in Uganda: The Legacy
of 1di Amin. Tanzania
Publishing House.

Ben Doherty et al. (2014). “Sydney Siege: How a
Day and Night of Terror Unfolded at the
Lindt Cafe”, The Guardian, 2014, http:/ /www.
theguardian.com/australia- news /2014 /
dec/20/sydney-siege-timelinehow-a-day-and-
night-of-terror-unfolded-at- the-lindt-café.

Bennett, W. L. (1990). “Toward a
Theory of Press-State Relations in
the United States”.  Jowurmnal
of  Commmunications, 40: 130-125.

Bennett, W. L. (1994). “The News about Foreign
Policy”. In W. L. Bennett & D. L. Paletz
(eds), Taken by Storm: The Media, Public Opinion,
and U.S. Foreign Policy in the  Gulf War (pp. 12-
40). Chicago: University of Chicago Press.

Bird G.I.. and Merwin, EE. (1942). The Newspaper and
Society: A Book of Readings, New York: Prentice-
Hall. Inc.

Brands, H.W. (1999). “The Idea of the National
Interest”. Diplomatic History, 23(2): 239-61.

Chang, W.H. (1989). Mass Media in China: The
History and the Future. Ames: lowa State
University Press.

Clyne, P. (1973). An Anatomy of Skyjacking. Abelard-
Schuman.

Considine, C. (2015). “Why White Men Are

‘Gunmen’ and Muslim Men Are “Terrorists™.
The Huffington Post, 2015 http://www.

Vol. 14, No. 1, June 2020

huffingtonpost.com/ craig-considine /why-
white-men-are-gunmen-_b_8704740.html.

David, S. (2015). Operation Thunderbolt: The Entebbe
Raid=The Most Audacions Hostage Rescue Mission in
History. Hachette UK.

Desmond, R. W. (1978). The Information Process: World
News Reporting to the Twentreth
Century (Vol. 1). University of Iowa Press.

Dickson, SH., C.L.. Hill and C.M. Pilson (1995). ‘A
Forum for Debate: New York Times's Coverage of
Two Foreign Crises’. International Commmunication
Bulletin, 30(3-4): 14-18.

Dunstan, S. (2012). Lsrael’s Lightning Strike: The Raid on
Entebbe 1976. Bloomsbury Publishing,

Edelman, M. (1993). ‘Contestable Categories and
Public Opinion’. Political Commmnnication 10: 231-
42.

Eleanor Steafel et al. (2015). “Paris Terror Attack:
Everything we know on Saturday
Afternoon”, The Telegraph. http://www.
telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/
france/11995246/Patis-shooting- What-
we-know-so-far. Html.

Enny Das D, Brad J. Bushman, B. J., Maricke D.
Bezemer, M. D, Peter Kerkhof, P, and Ivar E.
Vermeulen, L. E. (2009). “How Terrorism News
Reports Increase Prejudice Against Outgroups:
A Terror Management Account”, Journal of
Experimental Social Psychology, 1/ol. 45: 453-459.

Evans, AE. (1969).“Aircraft Hijacking: Its Causes
and Cure”, American Journal of International Iaw,
63:695-710.

Eyal Boers B. (2012). “To Live or Die in Entebbe”
Documentary.

Gallup, G.H. (1989). The Gallup Poll: Public
Opinion, 1972-1988, Annual Vols, Wilmington,
Delaware, Scholarly Resources.

Galtung, J and Ruge, H.M. (1965). “The Structure
of Foreign News: The Presentation of the
Congo, Cuba, and Cyprus Crises in Four
Norwegian Newspapers,”, Journal of  Peace
Research, 2(1):64-90. doi: http://dx.doi.
org/10.1177/002234336500200104  accessed
01/04/2020

Gans, H. J. (1979). Deciding What’s News. New York:
Pantheon Books.

Harding, I.. (2015). “Charlie Hebdo Timeline: How
Events Have Unfolded”, The Guardian: http://
www.theguardian.com/world/2015/jan/09/-
sp-chatlie-hebdo-timeline-events

Gerbner, G. (1964). ‘Ideological Perspective and
Political Tendencies in News Reporting’,
Journalism Quarterly, 41: 495-508.




The Anglo-American Newspapers Reportage of the 1976 Entebbe Hostage-taking and Israel Raid 75

Goulden, J. C. (1988). Fit to Print: A.M. Rosenthal and
His Times. 1. Stuart.

Graber, AD. (1997) Mass Media and American
Politics. Washington, DC: Congressional
Quarterly.

Henry, WA., III (1981). ‘News as Entertainment:
The Search for Dramatic Unity’, pp. 133-
58 in E. Abel (ed.) Whats News: The Media in
American Society. San Francisco, CA: Institute for
Contemporary Studies.

Herbert, J. (2000). Journalism in the Digital Age: Theory
and Practice for Broadcast, Print and On-line Media.
Oxford: Focal Press.

Herman, E.S. and N. Chomsky, N. (1988).
Manufacturing Consent: The Political Fconomy of the
Mass Media. New York: Pantheon Books.

Holden, R. T. (1986). “The Contagiousness of
Aircraft Hijacking”. Amserican Journal of
Sociology, 91(4): 874-904.

Hubbard, D. G. (1971). The Skyjacker. His Flights of
Fantasy.

Joffe, R., and Puttnam. D. and Tain Smith, I. (1984).
The Killing Fields, (1984), International Film
Investor

Knebel, E (19 February 1971). “The Skyjacker.”
Look, 35:23-26.

Kim, ST. (2000). “Making a Difference: US Press
Coverage of the Kwangju and Tiananmen Pro-
Democracy Movements”, Journalism and Mass
Commmnication Quarterly, 77(1):22-306.

Kurian, G. T. (ed.) (1982). World Press Encyclopedia (Nol.
2). New York: Facts on File.

Lee, C.-C. and J. Yang, J. (1995). “Foreign News and
National Interest: Comparing U.S. and Japanese
Coverage of a Chinese Student Movement”,
Gazette, 56: 1-18.

Luke Harding (2015). “Charlie Hebdo Timeline:
How BEvents Have Unfolded”, The Guardian:
http:/ /www.theguardian.com/world/2015/
jan/09/-sp-chatlie-hebdo-timeline-events

Marsden, E. (1976). “Dancing in the streets of
Tel Aviv as Troops Fly-in with the Rescued”,
London Times, 5 July 1976, Column 3.

Mermin, J. (1996). “Conflict in the Sphere
of Consensus? Critical Reporting on the
Panama Invasion and the Gulf War”. Political
Commmnication, 13, 181-194.

Merrill, J. C. & Fisher, H. A. (1980). The World’s Great
Dailies: Profiles of Fifty Newspapers. Hastings
House Book Publishers.

Minor, W. W. (1975). Skyjacking Crime Control
Models. J. Crim. L. & Criminology, 66, 94.

Moghal, M. (2010). Idi Amin: Lion of Africa. Central
Milton Keynes: Author House.

Nsubuga, E. and Okile, Ebokorait E. M., (September
2006). ‘War on Terror is War on Islam’ The
Weekly Message, 5(008): 12-18.

Nye, J.S. Jr (1999). ‘Redefining the National Interest’,
Foreign Affairs, 78(4): 22-35.

OAU Summit, Opening Remarks, 13* Assembly, 2
July 1976.

Ochieng, P (1998). “Stigmatising Terrorism
Circumvents Real Issues”. The East Afiican, 17-
23 August.

Ogan, C, LWillnat, L., R. Pennington, R. and M.
Bashir, M. (2013). “The Rise of Anti-Muslin
Prejudice: Media and Islamophobia in Eurcpe and the
United States”, International Commmnnication Gazette,
Vol. 76: 27-46.

Paul, D. (2015). “Why Robert Lewis Dear Is
Terrifying But Not a Terrorist”, The Huffington

Post: http:/ /wwwhuffingtonpost.com/david-
paul/robert-lewis-dear-is-  terr_b_8697202.
html

Phillips, D. (1973). Skyjack: The Story of Air Piracy.
Harrop.

Philpot, R. (1976). When the Guardian was a Zionist
Newspaper, 24 July 2019.

Radio Uganda, 7 am News Broadcast, 5 July 1976.

Reeder, G.D. J.B. Pryor, J.B., Michael, ]. A. Wohl,
A., and Micael, L. G. (2005). “On Attributing
Negative Motives to Others Who Disagree with
Our Opinions”, Personality & Social Psychology
Bulletin, Vol. 31:1498-1510.

Reta, M.C. (2000). “US Media Coverage of the 1994
Elections in South Africa”, Gagette, 62(6): 523-
36.

Rich, E. (1972). Flying Scared. New York.

Saiffuddin, A. (2012). “Media Portrayals of
Muslims and Islam and Their Influence on
Adolescent Attitude: An Empirical Study from
India”, Journal of Arab & Muslim Media
Research, Vol. 5: 279-3006.

Scheufele, D.A. (1999). ‘Framing as a Theory of
Media Eftects’, Journal of Commmunication,
49(1):102-22.

Shaheen, K. (2015). “ISIS is Systematically
Destroying Palmyra, Top Antiquities Official
Says”, The Guardian: http://www.theguardian.
com/world/2015/sep/01 /isisis-systematically-
destroying-palmyra-top-antiquities-official-says

Shamir, J. and Shikaki, K. (2002). “Self-serving
Perceptions of Terrorism among Israclis and
Palestinians”, Political Psychology, Vol. 23: 537-557.

Shoemaker, PJ. and S.D. Reese, S.D. (1996). Medjating
the Message: Theories of Influences on Mass
Media Content. White Plains, NY: Longman.

Vol. 14, No. 1, June 2020




76 Mawazo Vol. 14, No. 1, June 2020

Sommers, S.R. and Ellsworth, P.C. (2000). “Race in
the Courtroom: Perceptions of Guilt and
Dispositional ~ Attributions”, Personality and
Social Psychology, Vol. 26: 1367-1379.

Turner, J. S. (1969). “Piracy in the Ait”. Naval War
College Review, 22(1): 86-116.

The Christian Science Monitor, 4-30 July 1976.

The Daily Nation, Kenya, July 1976 and April 2003
The Guardian (UK), 4-30 July 1976.

The New York Times, 4-30 July 1976.

The Guardian (UK), “Editotial: The Cavalry Pounds
in Pat on Cue” (5 July 1976): Column 1, p.10.

The Times, London, 4-30 July 1976.

Vol. 14, No. 1, June 2020

Turi, R'T., M Friel, M., R.B. Sheldon, R.B. and
J-PMatthews,. J.P. (1972). Descriptive Study of
Alircraft - Hijacking.  Huntsville, Texas: Sam
Houston State University.

UNSC Proceedings, 9 July 1976, par 27 and 79.

Voice of Uganda, Monday, 5 July and Wednesday 7
July 1976.

Whelton, C. (1972). Skyjack. New York.
Yang, L. (2003). “Framing the NATO Air Strikes

on Kosovo Across Countries: Compatison of
Chinese and US Newspaper Coverage.” Gagette:
The International Journal for Commmnication Studies.
Sage Publications London: Thousand Oaks &
New Delhi, Vol. 65(3): 231-249.




